Digitala studentskrivningar – bara bra eller bedrövligt?

img_7116

Den digitala världen kommer emot oss allt mer för varje dag som går. Datorer och iPads används allt mer inom undervisningen i lågstadier och i högstadier. Idag används dessutom iPads då teoriprovet görs i samband med körkort. Reformen om studentskrivningarna som man började planera för flera år sedan kom denna höst i kraft. Ämnena geografi, tyska och filosofi var först ut med att bytas till digitala prov. Jag deltog den 30 september i studentskrivningarna i filosofi.

Redan när min årskurs började gymnasiet ställdes ett krav; skaffa en dator. Något många, trots att vi alla är unga, var emot i början. Nu har vi alla vant oss vid att datorerna är med på lektionerna och vi har även skrivit prov i provveckan på dator. På lektionerna använder vi datorn som ett redskap för att anteckna som är lite effektivare än papper och penna. På det här sättet slösar vi mindre papper. Ett steg mot en grönare vardag?

Dessutom kan förhör eller liknande via olika program hållas via datorn, man kan dela dokument mellan varandra eller det som många har datorn till på lektionerna – underhållning.

Innan vi började skriva prov i provveckorna med datorn hade via en massa olika testtillfällen. Tillfällena ordnades så att vi skulle lära oss hantera provprogrammet. Man kan inte bara sätta på sin dator och börja, den ska bootas via en minnessticka så man kommer in på ett Linuxprogram där man inte har tillgång till sökmotorer som google eller andra sidor online. Inom programmet öppnas sedan ett prov, och därefter följer man bara instruktionerna. Lärarna såg till att vi kunde använda våra datorer och kunde starta dem på rätt sätt innan vi satt i skrivningssalen. Ingen trådlös aktivitet får användas under studentskrivningar så datormus med sladd och liknande behövs.

Ärligt talat var dagarna före och själva studentskrivningsdagarna inte de bästa för mig. Jag fick feber och kunde knappt läsa på någonting och fastän jag visste hur man använder datorn gav det en extra stressfaktor när det var första gången man skulle skriva studentskrivningar på en dator. Som tur hade jag deltagit i studentskrivningar tidigare så jag visste annars hur man skulle föra sig.

I början var jag lite skeptisk emot datorer på skrivningarna för av någon orsak ansåg jag att den officiella faktorn som man åstadkom via papper försvinner via datorn. Datorn använder människan, åtminstone de yngre generationen, så gott som varje dag. Dock kanske man inte tar pennan i hand och skriver någonting långt och väl uttänkt varje dag. Dessutom antog jag att något kommer gå fel vilket det har en tendens att göra då man behöver teknologin som mest. Papper kan ju inte precis ”crasha”…

När jag startade datorn i salen fungerade allt perfekt!

Jag lade mig ner på min madrass som jag fick på grund av min feber och vilade en stund innan de som skulle skriva för hand också dök upp. När klockan närmade sig nio satte jag mig på stolen och väntade på att provet skulle starta, det gjorde det, klockan nio, och utan problem.

Fastän man skriver på datorn är det fortfarande sex timmars skrivningstid. Men inom filosofin var det inte som tidigare tio frågor av vilka man ska välja sex och för varje uppgift kunde man få sex poäng (förutom två jokeruppgifter som man kunde på nio poäng för). Provet var annorlunda uppbyggt. Det var en av de faktorer som förvånade mig absolut mest. Provet var uppdelat i två delar, första hade sex frågor och andra hade tre. Man skulle välja fem och max två fick vara från den andra delen. Dessutom kunde man få upp till 20 poäng var på de sex första och upp till 30 poäng var på de tre sista.

På de skrivningar jag haft hittills har jag alltid suttit i salen till 14.00-15.00-tiden. Denna gång var jag färdig cirka 13.00, en hel timme innan jag brukar vara färdig som tidigast. Den första tanken jag fick var att jag inte hade skrivit tillräckligt. Men sedan insåg jag att det går många gånger snabbare att skriva via en dator än för hand.Jag hade dessutom inte ont i handleden eller fingrarna från pennan efteråt. När jag skulle avsluta provet tryckte jag bara på en knapp och lämnade upp minnesstickan istället för att sortera massvis med papper och sedan ändå lämna in dem fel eller glömma kryssa över klottpappret.

Vi gymnasister blir ofta tillsagda att gymnasiet är en tid för mognad som avslutas med skrivningarna. Tack vare datorn gick det hela 1-2 timmar snabbare för mig att mogna. I dagens samhälle kan de där 1-2 timmarna ha stor roll, eftersom tid är pengar. Att skrivningarna digitaliseras har sina för- och nackdelar, jag kan inte tala för ämnen som matematik, kemi och fysik där man aktivt skall räkna, men de ämnen som man skriver essäer i är jag helt för användningen av dator. Att faktiskt skriva provet vände mig från ”nästan negativt” inställd till ”helt positivt” inställd emot digitaliseringen av skrivningarna. En bra, innovativ idé!

Provet såg snyggare ut, det gick snabbare att skriva och det var mycket mera smidigt.

 


Text: Shanti Grönholm