Yrkestemadagen gav KBG:s studerande många nya visioner

Den 11.12 fick KBG besök av Jonas Sundström som numera arbetar på Yle Östnyland i Borgå. Sundström är en gammal KBG:are som tog studenten år 2002. Han blev inbjuden till frukostföreläsningen för att berätta om sin väg ut i arbetslivet. Besöket var en del av den händelserika yrkestemadagen som ordnades för alla studerande.

 

Sundström berättade om sina studier efter gymnasiet och att han inte passade in i Hanken som han blev antagen till. Efter en lång tid av studier och med en ekonomie magister examen i bagaget, valde han att resa runt både i USA och Asien. Med goda kvalifikationer började Sundström sedan arbeta på Nokia och efter ett tag blev han erbjuden en högre position. Det var ändå något som inte kändes rätt vilket gjorde att Sundström valde att stå över erbjudandet och istället resa jorden runt. Han påpekade att hans föräldrar var besvikna över det val han gjort. 

 

Sundström började publicera texter i tidningen Västra Nyland om sina resor eftersom skrivandet gav honom en härlig känsla. Han blev sedan antagen till Social- och kommunalhögskolans journalistiklinje i Helsingfors. Bara ett år senare blev han erbjuden ett inhoppararbete hos Yle X3M. Sundström var nervös över att prata inför människor då han föredrog skrivandet. Han tog sig ändå an utmaningen och stortrivdes med arbetet. Då arbetsuppgifterna började kännas fel för hans ålder, började han istället att arbeta med programmet Strömsö. I dagens läge arbetar Sundström vid Yle Östnylands lokalredaktion i Borgå. Han trivs med sitt arbete då det känns bra att få bekräftelse på det han gör för han noterade att pengar inte ska vara den största drivkraften. Sundström testade många olika karriärer innan han hittade rätt. 

Abiturienterna Alexandra Ajalin och Emma Tuomolin tyckte att Jonas Sundströms presentation var givande och intressant.

– Föreläsningen var givande och ögonöppnande. Det var även lugnande att få bekräftat att man inte behöver stressa med sina framtidsvisioner. Jag gillade också att han använde humor, säger Alexandra.

– Man fick lära sig att det är möjligt med olika karriärsstigar i sitt liv och att det är okej att byta trots att andra har vissa förväntningar på en, säger Emma.

Yrkestemadagen fortsatte under nästan hela skoldagen. Efter frukostföreläsningen fortsatte de studerande till de föreläsningspunkter de hade valt i förväg. Under yrkestemadagen gästades KBG av olika personer som berättade om sina karriärer och de lärdomar de hade tagit med sig genom livet. Sammanlagt presenterade 13 föreläsare sina yrken, allt från polis och militär till designer och pedagog.

Fertilitetsbiologen Maria Sandbacka fångade mångas uppmärksamhet i ett nästintill fullsatt klassrum. De studerande fick höra om hennes imponerande, och fortfarande pågående, akademiska resa. Hon delade med sig av sina erfarenheter från studier i cellbiologi vid Åbo Akademi, sitt utbytesår i Skottland, och intresset för genetik.

Under föreläsningen fick de studerande även lära sig mer om rollen som IVF-biolog – ett yrke som endast cirka 100-150 personer i Finland utövar och som saknar en specifik utbildning. Sandbacka beskrev jobbets höga krav på tillgänglighet, eftersom till exempel nedfrysning och upptining av embryon måste ske på optimala tidpunkter oberoende om det är tisdag eller söndag.

Trots att Sandbacka berättade att hon hade hittat sitt drömjobb, har hon ännu planer på att kanske utbilda sig till ämneslärare i framtiden. Under föreläsningen framgick det att utbildningsmöjligheterna i Finland är många och även hur enkelt det är att byta riktning om man upptäcker att ens första val inte känns rätt.

Veronica Heinänen förklarade socionomyrkets stora utbredning. Möjligheterna är många och hon rekommenderar socionomyrket för den som är intresserad av hur människan och samhället fungerar, men även för den som ännu inte har bestämt sig för en specifik karriärinriktning. Som socionom finns en rad olika specialiseringar att välja mellan, som till exempel “barn och unga” som Veronica Heinänen valde då hon studerade på Arcada i Helsingfors. 

Denna inriktning gav henne möjlighet till många varierande roller, som arbete på daghem, ungdomshem och som uppsökande ungdomsledare i Raseborg. Som socionom kan man även jobba inom olika skolor, hantera byråkratiska beslut eller vara handledare på olika verksamhetsenheter. Heinänen berättar att hon stortrivs med sitt jobb. 

Logopedi är ett ämne som kanske inte alla känner till eller har stött på tidigare. Under föreläsningen berättade Emilia Ekström, som arbetar vid Östra Nylands välfärdsområde, om sin roll som logoped, alltså talterapeut. Hon förklarade att logopedens arbete omfattar en mängd olika uppgifter som rör utveckling och rehabilitering av kommunikation och funktioner kopplade till munnen.

En logoped kan till exempel hjälpa personer med sväljsvårigheter, rehabilitering efter en stroke, eller utmaningar som stamning. Med hjälp av olika verktyg, som spel, böcker, bilder och lekar, kan en talterapeut hjälpa personer redan från småbarnsåldern. De studerande fick veta att arbetet som logoped är mycket givande då det ger möjlighet till att hjälpa många olika människor.

– Det var väldigt intressant och det var kanske den enda föreläsningen jag tyckte riktigt om att lyssna på. Jag blev inspirerad av att hon vill hjälpa barn som har det svårt att tala, berättar fortsättaren Amos Berg.

Ida Gustafsson jobbar inte enbart som fysioterapeut, utan även som personlig tränare, kostrådgivare, egenföretagare och hon har även en bakgrund inom Social Media Managing. En fysioterapeuts främsta uppgift är att främja människors funktionsförmåga och rörelseförmåga. Under föreläsningen betonades det att en fysioterapeut och en massör inte är samma sak. Som fysioterapeut kan man jobba på sjukhus, hälsocentraler, idrottsföreningar och även privatmottagningar. 

Många i klassen var även intresserade av hur arbetet som personlig tränare fungerar. Gustafsson berättade att det inte krävs en universitets- eller yrkeshögskoleutbildning, utan att det bland annat finns bra kurser online som kan ge den kompetens man behöver. Hon berättade om vilken nytta hon har haft av att ha en så mångomfattande yrkesroll, vilket ger en större flexibilitet och fler möjligheter. I slutet av föreläsningen uppstod det bra diskussioner i klassen.  

– Jag tyckte det var väldigt intressant och hon gav bra information, det var inspirerande, säger fortsättaren Albin Wasström.

Niclas Zweigberg, som de flesta kanske känner igen som handbollsmålvakt i BK-46, berättade om hur det är att utbilda sig till klasslärare. Han har själv studerat i Vasa eftersom det under hans studietid var det enda stället man kunde gå en klasslärarutbildning på svenska. Under ett par år av sin studietid fick han pendla från Vasa till Karis för att få spela handboll. 

Som klasslärare ska man kunna lite av varje ämne. Zweigberg berättade att fast han är intresserad av sport ville han ändå inte bli lärare i gymnastik. Nu är han dock ordförande Raseborgs lärarförening och har endast lektioner en gång i veckan, då i gymnastik och slöjd. 

När någon berättar att hen studerar historia är det oftast inte så klart vad man egentligen ska jobba med. Eira Aalto berättade mera om hur det är att studera historia och vilka jobbmöjligheter det finns. Det finns flera olika inriktningar att studera inom historia och beroende på vilken man väljer skiljer sig arbetsplatserna lite åt. Ett alternativ är förstås att bli lärare i historia, men det finns många andra alternativ. Aalto själv jobbar till exempel som guide på Mannerheim-museet. 

Eira Aalto rekommenderar att man under sin studietid går med i en ämnesförening, eftersom det är ett ypperligt tillfälle att ha roligt vid sidan om sina studier. Hon betonade också att eftersom Svenskfinland är så pass litet kommer många av ens studiekompisar antagligen att vara ens arbetskollegor i framtiden, så det lönar sig att knyta kontakter redan nu. Hon talade också om hur det är en bra idé att jobba på olika ställen under studietiden eftersom något av dessa ställen kan bli en intressant arbetsplats i framtiden.

Sofia Sjöblom berättade om att studera juridik. Hon berättade även lite om att fortsätta sina studier och utbilda sig till advokat. I dessa studier måste man läsa och memorera väldigt mycket. Hon betonade också att det är viktigt att lära sig flytande finska om man vill jobba med detta. Hon sade att det inte är något ovanligt om man inte kommer in första gången man söker. Om så är fallet är det viktigt att man övar på sina fel och försöker på nytt. 

De studerande som lyssnade på föreläsningen blev nog lite chockerade av arbetsmängden och förstod att det behövs mycket studier för att lyckas. Sjöblom berättade att när man är nyutexaminerad och ska börja jobba, ska man vara beredd på att man måste arbeta lite mera tills man har lärt sig arbetsplatsen. 

– Yrket lät ganska utmanande och det verkar vara väldigt mycket att läsa, tyckte Albin Wasström.

Yrkestemadagen avslutades 13.10 och fortsatte sedan med vanliga lektioner. Alla föreläsare hade informativa och givande föreläsningar. Yrkestemadagen var ett bra koncept och vi hoppas på något liknande nästa år. Dagen var lyckad och många av de studerande hade fått en djupare inblick i vad som kunde intressera efter studenten.

Alexandra Berglund, Julia Holmström & Lotte Paul