Rapport från CERN, partikelfysikens högborg

Tidigt på natten den 3.12 plockades fyra abiturienter upp från Karis Shell av en buss. Tillsammans med vår lärare Alexander Stenroos, arton studerande och lärare från Ekenäs och Virkby skulle vi iväg till Helsingfors-Vanda flygplats. Resan mot Genève hade börjat. Klockan sju startade flyget mot Amsterdam. I Amsterdam hade vi bara ungefär en halv timme tid tills flyget till Genève skulle lyfta. En språngmarsch senare var alla resenärer ombord på flyget i tid.

Väl framme i Genève tog vi tåget in till centrum och gick vidare till vandrarhemmet Geneva Hostel. Vi lämnade våra väskor där och spenderade resten av eftermiddagen med att bekanta oss med Genèves gamla stad. Det fina vädret gjorde att vi gärna var ute. Utmattade efter den långa resan tillbringade vi kvällen på vandrarhemmet och lärde känna de andra studerandena. Vi var indelade i rum på sex eller fyra tillsammans med studerande från Ekenäs. Trötta gick vi och lade oss tiotiden.

Nästa morgon ringde klockan 6:30 och vi begav oss till nedersta våningen för att äta morgonmål. Efter morgonmålet bar det av med spårvagn mot ändstationen CERN. Vår första föreläsning handlade om CERN:s olika experiment och förklarade fysiken bakom deras acceleratorer. Föreläsningen var på svenska och höll på i ungefär 90 minuter. Efter föreläsningen såg vi en gammal partikelaccelerator som tagits ur bruk och fick en inblick i historien bakom CERN. Vi hade en timmes matpaus och fick sedan lära oss hur de lagrar alla sin forskningsdata. Dagens sista punkt handlade om antimateria och hur man tillverkar det. Denna föreläsning gick också på svenska. Vi fick också se hur ett experimentområde kan se ut då vi besökte världens enda antimateriafabrik. Halv fem åkte vi spårvagn tillbaka till vandrarhemmet.

På tisdagen åkte vi tillbaka till CERN klockan 9:00 och lyssnade först på en finsk forskare som berättade om CLOUD-experimentet. Experimentet använder partikelacceleratorer för att simulera den kosmiska strålningen för att kunna bygga upp en realistisk modell av vår atmosfär. Tillsammans med studerande från Åbo, Kimito, Pargas och Tammerfors lyssnade vi till sist på en introduktion om CERN. Efter lunchen tillbringade vi några timmar i CERN:s gateway och såg på deras utställningar som kombinerar konst och fysik. Innan vi lämnade CERN gjorde vi ett eget experiment där vi fick se hur partiklar färdas och sönderfaller i luften med hjälp av en dimkammare.

På självständighetsdagen besökte vi universitetet i Genève. På universitet fick vi ta del av föreläsningar i matematik och kemi. Den första föreläsningen handlade om kryptering och hur bland annat textmeddelanden krypteras. Därefter fick vi också tillämpa vår kunskap genom att kryptera ett eget meddelande. Den andra föreläsningen handlade om isomeri i organiska molekyler och vi fick göra några experiment med bland annat kristaller. På kvällen avnjöt vi en trerätters middag självständigheten till ära tillsammans med Åbogänget. Under middagen underhölls vi med sång och de ljuva tonerna från alphorn och koklockor.

På torsdagen besökte vi FN:s högkvarter och Röda korsets museum innan vi begav oss tillbaka hem. Vi landade i Helsingfors någon minut över tolv på natten till fredag och var hemma i Karis cirka halv två på natten efter en lyckad resa.

CERN

• Världens största forskningsorganisation för partikelfysik. Partiklarna som undersöks är de minsta beståndsdelarna av universum. För att kunna undersöka partiklarna krävs höga energier som uppnås genom att accelerera dem i partikelacceleratorer till hastigheter nära ljusets hastighet. Partikelacceleratorerna är som ett mikroskop för undersöka partiklar.

• Ju större accelerator man har desto snabbare kan man accelerera partiklarna och därmed får partiklarna högre energi. För att undersöka de allra minsta partiklarna krävs extremt höga energier. CERN hushåller de största partikelacceleratorerna i världen och leder forskningen i att förstå hur universum funkar.

• CERN:s huvudanläggning ligger vid utkanten av Genève på gränsen mellan Schweiz och Frankrike. Anläggningen påminner om en liten stad med många byggnader, gator, fabriker, butiker och restauranger. Vissa byggnader är kontorshus, andra har föreläsningssalar och en del är experimentområden.

Gamla stan i Genève.

CERN lagrar sin forskningsdata i stora databanker.

En av de första webbservrarna i världen.

Vårt besök till FN.

CERN prioriterar forskning över estetik.

Anläggningen är som en stad.