News Of The World-filmrecension

Den nya western News of the world som är baserad på Paulette Jiles roman, hade premiär den 10 februari på Netflix i Finland. Filmen är regisserad av Paul Greengrass som bland annat har regisserat tre Jason Bourne-filmer.

Filmen utspelar sig i Nordamerika i skuggan av inbördeskriget. Jefferson Kidd som spelas av Tom Hanks är en krigsveteran som nu livnär sig på att resa från by till by och läsa nyheter inför publik. Kidd stöter på den bortkomna lilla flickan Johanna som spelas av Helena Zengel. Ursprungligen är Johanna från en tysk släkt, men som liten blev hon kidnappad av kidnappad av Kiowastammen. Kidd tar ansvar för att föra henne till sin tyska familj.

Zengel som endast är tolv år gammal gör en mycket stark och trovärdig prestation. Rollen var säkert väldigt krävande. Trots sin unga ålder har hon redan medverkat i flera filmer. Hon vann också några pris för sin roll i filmen System Crasher. Jag har sett många filmer med Tom Hanks i huvudrollen och därför är jag inte speciellt förvånad över att han på ett övertygande sätt klarar av att spela den lugna, samvetsgranna och diplomatiska karaktären Kidd. Kontrasterna mellan dessa karaktärer gör deras relation intressant. De kommunicerar för det mesta genom enkla gester. Filmens teman verkar vara att finna sin plats och att ta hänsyn till andra kulturer. Som ett exempel tas Kidds och Johannas olika världssyner upp. Johanna ser på livet som ett kretslopp, medan Kidd ser på det som en rak linje. Filmen är en bra balans av humor, spänning och känsloladdade scener. Till skillnad från många nya filmer finns det flera lugna scener med pauser och tystnad. Trots det blir filmen inte tråkig. De tidvis avsiktligt skakiga kamerarörelserna och de trovärdiga miljöerna gör de mera fartfyllda scenerna realistiska och spännande. Musiken är också passande och inte överdrivet maffig.

En film av Greengrass som jag speciellt gillar är Captain Philips. Även där spelas huvudrollen av Tom Hanks. Båda filmerna är bra och fångar tittaren med sin jordnära och spänningsfyllda stämning.

Eftersom filmen inte hade premiär i biosalonger är det svårt att jämföra och dra slutsatser utifrån filmens ekonomiska vinst. Under det senaste året har omsättningen hos streamingplattformar som t.ex. Netflix ökat kraftigare än någonsin. Personligen har jag under det senaste året märkt att folk spenderar mera tid på tv-serier än filmer. Även om biograferna öppnas snart kommer de populära streamingtjänsterna delvis att ersätta den roll som skivor och biografer tidigare stod för.

Emil Grabber

Bildkälla: