Recension: Historien om Sverige – från istid till framtid

Den kända svenska yrkesförfattaren och populärhistorikern Herman Lindqvist utförde igen sin årliga rutin och kom ut med en ny bok. Boken heter Historien om Sverige – från istid till framtid och kom ut år 2020.

Boken ger det som den lovar; Sveriges historia från slutet av senaste istiden till där vi befinner oss i dag. Även om boken vid första ögonkastet ser tjock ut, känns den efter en genomläsning som en koncis sammanfattning av Sveriges långa och ärorika historia. Lindqvist har skrivit denna historia på ett lagom omfattande sätt. Han skriver om de allra väsentligaste vändpunkterna och händelserna samtidigt som han kastar in roliga knorrar här och där för att upprätthålla läsarens intresse.

Boken lyfter fram flera intressanta och mindre kända historier om Sverige. Det är säkert få som vet om att Sverige grundade världens första rasbiologiska institut år 1922 eller att Sverige har koloniserat delar av Nordamerika och idkat slavhandel i Karibien.

Lindqvist är känd för att skriva på ett underhållande sätt. Och denna bok är definitivt underhållande, även om man inte särskilt gillar historia. Ibland skriver dock Lindqvist på ett lite för underhållande sätt; ett sätt som snedvrider olika händelser och gör dem lite för dramatiska. Det här är ett ganska stort problem då man skriver ett historiskt verk.

Lindqvist återanvänder delvis texter från sina tidigare böcker i Historien om Sverige. Exempelvis innehåller de kapitlen som handlar om Sveriges medeltid stycken som man kan hitta i hans bok När Finland var Sverige som utkom år 2013. Denna återanvändning av stycken kan kännas irriterande för den som har läst Lindqvists tidigare böcker. Men för Lindqvist är detta ingen dålig idé. Varför skriva ny text när det redan finns bra text i tidigare verk?

Även om boken har sina brister på vissa ställen så är den ändå värd att läsa. Boken är med sina snärtiga texter och vackra historiska bilder som tidigare nämnt väldigt underhållande. Boken får ämnen och historier som för allmänheten kunde vara tråkiga att kännas spännande.

Oliver Heikkinen

Referenser:
Wikipedia – Herman Lindqvist (19.2.2021)