På semester med brustna vingar

 

 

 

 

 

 

 

På måndag morgon för några veckor sedan var det finländska paret, pensionärerna Harriet och Tage Kurtén, ännu glatt beredda på att avsluta sin södernresa med att flyga hemåt. Flyget tillbaka skulle gå dagen därpå enligt tidtabellen de hade valt flera veckor i förväg. Under måndagen fick de dock ändringar i planerna i och med intressanta besked från Tjäreborg, resebyrån de gjort resebokning med.

Det plingade i Tage Kurténs telefon och i textmeddelandet från Tjäreborg kunde de läsa att flygbolaget Thomas Cook gått i konkurs. De fick även order om att vänta på vidare besked senare vad gällde deras flyg tillbaka till Finland.

 

Världens äldsta resebyrå i konkurs

Måndagen den 23 september blev Thomas Cook försatt i tvångslikvidation. Detta var förvånande och kom som en chock för många människor, då resejätten varit aktiv som researrangör redan 1841 och alltid varit en stor del av resebranschen.

 

Var konkursen en lika oväntad händelse ur företagets synvinkel?

Det man åtminstone inte kommer ifrån är att företagets ekonomiska situation under de senaste åren förvärrats. Till att börja med hade företaget under de senaste tio åren skuldsatt sig på $2.1 miljarder (motsvarande 1.9 miljarder euro). De årliga räntorna som bolaget måste betala motsvarade intäkterna från tre miljoner resor i medelprisklass.

De senaste tre åren förde dessutom med sig oväntade problem. Thomas Cook hade en stor del av sin verksamhet i Turkiet. Oroligheterna i Turkiet 2016 ledde därför till stora problem för företaget. Värmeböljan i Europa 2018 drabbade också företaget hårt.

Thomas Cook hade under sommaren tillsammans med banker runt om i Europa förhandlat sig till ett stödpaket. Stödpaketet bestod av 900 miljoner pund avsedda att hjälpa företaget att klara av vinterhalvåret. Veckoslutet innan konkursen bad företaget om ett tillägg på 20o miljoner pund. Förfrågan blev inte bara nekad utan sköt också de tidigare förhandlingarna i sank. Vidare försök till förhandlingar misslyckades och utan stödpaket klarnade det att företaget inte längre skulle klara sig.

 

Operation Matterhorn – Att få hem alla strandade turister

De kommande två dygnen kom såväl för Tage och Harriet Kurtén, som för 150 000 andra turister, att bli förvirrande och jobbiga.

– Tillräcklig information saknades och frågorna var, när och hur saknade svar, förklarar Harriet Kurtén då hon blev frågad vilka de första problemen var. Tage Kurtén tillägger att planen för hur det skulle gå till vid en sådan här situation antingen var dålig eller inte existerade.

På hotellet var det också yrsel. Eftersom hotellet inte ville dela ut gratis boende försökte de få resenärer att med kontrakt binda sig till att betala för extra nätter ifall de inte kom sig iväg därifrån. De strandade resenärerna hade blivit uppmanade att inte sluta några sådana avtal och paret Kurtén hade agerat därefter.

Sent på måndagskvällen hade paret fått information om att de nog högst antagligen skulle få flyga enligt planerna. Det realiserades dock inte följande dag. Tisdagen blev nämligen en lång dag, då det vid gaterna på flygfältet i Palma de Mallorca satt en hel drös med resenärer som såg sina flygtider skjutas upp timme efter timme. I slutet av dagen hade Harriet och Tage Kurtén inte kommit ombord på något flyg och blev förflyttade till ett hotell som Tjäreborg hade bokat åt dem.

– Det var inte ett hotell som vi själva skulle ha valt, konstaterar de båda.

Dagen därpå kom att likna tisdagen och ända fram till eftermiddagen på onsdag var det oklart ifall de skulle kunna komma hem. Ungefär klockan 15 fick det trötta paret som tur var ett meddelande i vilket de fick veta att de skulle få komma ombord på ett flyg den kvällen. Efter att de klockan tre på natten anlände till Helsingfors-Vanda flygfält återstod bara bilresan hem till Åbo.

 

Vad händer med Ving?

Tjäreborg, ingår tillsammans med flera andra researrangörer i det i Norden kända företaget Ving. Utöver Tjäreborg ingår också researrangörerna Globetrotter, Spies och hotellbolaget Resort&Hotels. Hela företaget Ving har hittills hört till Thomas Cook och har i Norden varit en viktig del av reseindustrin. Ving har ända sedan Thomas Cooks konkurs klart visat att det inte kommer möta samma öde som flygbolaget. Det kommer det antagligen inte heller, då företaget nu successivt börjat förhandla om att sälja ägandeskapet till riskkapitalbolaget Triton. Vad ägandet av Thomas Cooks nordiska verksamhet innebär, dess marknadsvärde mm. är ännu oklart, men från Vings synpunkt uppfattas den snabba försäljningen som positiv.

 

Jonathan Ramstedt

 

Bild: Thomas cook Airbus A321-200 Källa: bbc news