Hållbart goes Åland

Onsdagen den fjärde september samlades morgontrötta Hållbartstuderande redan klockan 6.15 på tågstationen. Tåget avgick 6.30 mot Åbo, och många i gruppen passade på att ta igen nattens sömn under resan. Med på resan var KBG:s biologilärare Tiina och kemilärare Roger.

Viking Line avgick från Åbo mot Mariehamn klockan 8.45. Ombord på båten njöt vi av en buffé med allt från skaldjur till barnbordets köttbullar. Vi hade även hyrt ett konferensrum där vi diskuterade Ålandsresan och gjorde ett Ålandsquiz, vilket avslöjade att våra kunskaper om Åland var mer begränsade än vi hade trott.

Direkt efter ankomsten till Åland begav vi oss mot vindkraftsbolaget OX2. OX2:s ö-ambassadör, Anders Wiklund, höll en presentation för oss där de berättade om sin verksamhet på Åland. OX2 utvecklar och säljer vind- och solkraftsparker för att öka tillgången på förnybar energi och främja en hållbar framtid. Vi fick även ta oss en liten tur runt en liten del av området de arbetar på och se på solpanelerna de hade där.

Bilder: Tåget i morgondimman, terminalen och lunchen på båten

Efter inkvarteringen på Solhem pensionat tog vi en vandringstur i Nåtö naturreservat. Biologilärare Tiina var väldigt entusiastisk över att få visa upp olika blommor och växter. Vi stötte även på en huggorm och några kor bland naturupplevelserna. Dagen avslutades med kortspel, korvgrillning och marshmallows på bryggan vid pensionatet.

Bilder: Vandring i Nåtö Naturreservat och kvällsgrillning vid pensionatet

Torsdagsmorgonen inleddes med morgonmål på Solhem, och strax därefter satte vi oss i de två minibussarna som Tiina och Roger styrde mot Taffelfabriken. Där fick vi höra på en presentation om fabrikens verksamhet och hållbarhetsarbete. Tyvärr hade det varit elavbrott i fabriken dagen innan, så ett besök i själva produktionslokalen föll bort. Det här räddades dock av att vi fick smaka på alldeles färska chips, fortfarande varma och krispiga. Dessutom  fick alla ta med sig en egen påse av dessa chips hem.

Bilder: Taffel Factory Shop

Efter besöket på Taffelfabriken fortsatte vi direkt till S-market, där alla fick välja varsin picknicklunch. Därefter åt vi vår lunch på en brygga nedanför Kastelholms slott, till ljudet av bräkande får. Efteråt bar det av till Husö biologiska station. Där fick vi en liten rundtur på området och fick lyssna på vilken verksamhet som bedrivs där.

Efter besöket på Husö åkte vi ännu till Getabergen där det hade lovats glass samt en kort promenad. Caféet var tyvärr stängt vilket resulterade i många ledsna miner, men vi hade tur och de öppnade en kort stund endast för oss. Efter glasspausen vandrade vi den inte alls så korta trollstigen för barn.

Efter utflykten återvände vi till Solhem. Där bytte folk kläder och fräschade upp sig efter en av sommarens sista riktigt heta dagar. På kvällen åkte vi in till Mariehamn, där vi hade fritid resten av kvällen. Det shoppades, åts på restaurang, lektes i lekparker, och några passade även på att träffa bekanta från ön.

Bilder: Lunch nedanför Kastelholms slott

Bilder: Vandringen i Getabergen

Fritid i Mariehamn

Fredagsmorgonen inleddes med frukost på Solhem och därefter packades väskorna igen. Strax före tio stod alla redo med sina färdigpackade väskor framför de två minibussarna som skulle ta oss till Mariehamns stads miljöavdelning. Väl framme fick vi lyssna på en föreläsning om stadens hållbarhetsarbete som innehöll allt från våtmarker till uppstoppade rävar. Vi fick även åka och titta på en av dessa våtmarker.

Vi avslutade vårt besök på Åland genom att äta lunch på Arken. Därefter bar det av till terminalen. Det märktes att krafterna började ta slut och några passade på att slappna av i massagestolarna på terminalen. Båten avgick 14:25 och efter en kort samling i den gemensamma hytten hade vi fritid fram till ankomsten i Åbo. Ombord spelades kort, shoppades och spenderades pengar på olika spelautomater.

Avfärden från Solhem och Mariehamn stads miljöavdelning

När vi anlände till Åbo väntade tåget redan på oss, och vi kunde sätta oss i vagnen och vänta på avfärd. Under tågresan var det väldigt lugnt. Precis som på tågresan till Åbo sov många den här gången också. 22:04 rullade tåget in på Karis järnvägsstation, där många trötta, men nöjda, resenärer steg av, ivriga på att komma hem och få sova i egen säng.