Det senaste året har varit ett stort bakslag för musikbranschen med många inställda evenemang. I tidningen Soundi hänvisas i en artikel från 16.8.2020 till Live Nations handelsrapport där det framkommer att dess omsättning har sjunkit med 98 procent jämfört med förra året.
Vid sidan om de stora förlusterna i musikbranschen har ändå behovet av eget musicerande ökat. En större efterfrågan på musiktillbehör har till och med medfört stora vinster för vissa företag. I en intervju för The New York Times berättar gitarrkedjan Fenders vd att 2020 har varit ett av deras bästa år.
Enligt en artikel av det statsägda finansieringsföretaget Finnvera har 2020 varit ett bra år att sälja tjänster som stöder eget musicerande. Ett exempel är musiktjänsten Yousician, vars användare har fördubblats under året. Enligt Yousicians ekonomichef Ville Hovatta kan framgången bero på att folk nu har mera tid att vara hemma. Butiken Soitin Laine har även haft större försäljning än tidigare. Tommi Laine som är ansvarig för grossistförsäljningen säger att efterfrågan på bland annat noter och gitarrsträngar har ökat. Han ger även samma orsak till framgången under året som Ville Hovatta, men nämner att det gick sämre i början. För Soitin Laine och F-Musiikki har försäljningen i nätbutikerna gått bra, men inte i de fysiska butikerna.
En lokal aktör som har gynnats av situationen är nätbutiken Strings Nordic (strings.fi).
– Omsättningen har ökat med ca 15-20% i år, berättar butikens ägare Matts Malmström.
Hans stamkunder har handlat ungefär lika mycket som tidigare, men det har kommit många nya kunder, särskilt i december. Produkter som t.ex. ukulelen har sålts i stora mängder. Julförsäljningen har i år nästan fördubblats jämfört med förra året, då poststrejken i viss mån inverkade negativt på omsättningen. Matts Malmström ser att handeln i framtiden ändå mera kommer att övergå till nätet och att coronapandemin endast gjort att det sker snabbare. Därför rekommenderar han att mindre butiker startar en egen nätbutik.
– Planeringen av nätbutiken måste göras på sikt, det är viktigt att man har en nisch och man måste välja noga vad man satsar på, säger Malmström.
Text och foto: Emil Grabber
Källor:
Intervju med Matts Malmström
https://www.soundi.fi/uutiset/karu-esimerkki-koronan-vaikutuksesta-tapahtuma-alaan-live-nationin-liikevaihto-romahti-98-prosenttia/
https://www.talouselama.fi/uutiset/musiikin-oppimissovellus-sai-vauhtia-koronasta-yousician-kasvoi-jo-lahes-26-miljoonan-liikevaihtoon-ja-haluaa-auttaa-musiikin-etaopetuksessa/7d8a1f9c-7027-4e96-89cd-4fc835ef0fd8
https://www.finnvera.fi/finnvera/uutishuone/artikkelit/korona-rajaytti-kysynnan-musiikin-harrastamiseen-verkossa