Den pågående Formel 1-säsongens trettonde deltävling ordnades på den legendariska och ökända banan Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari i staden Imola och gick av stapeln under veckoslutet för två veckor sedan den 30 oktober till 1 november.
Detta var den första gången sedan år 2006, som ett Formel 1 GP ordnats i Imola.
Tidigare gick deltävlingen i Imola under namnet San Marino Grand Prix men denna gång valde man att hylla den historiska regionen genom att ändra namnet till Emilia Romagna Grand Prix. Orsaken till att Imolas deltävling arrangerades igen, var för att kunna fylla tävlingskalendern med någonting, eftersom några av de vanliga tävlingsplatserna fallit bort p.g.a covid-19-situationen.
Banan, vilken är döpt efter Ferrari och hans son, men som ofta bara kallas för Imola, är belägen i den nordöstra delen av Italien i regionen Emilia-Romagna i staden Imola. Banan i Imola invigdes år 1953 men det var inte förrän år 1970 som den utvidgades och i samband med det fick sina kända kurvor. Till Formel 1 -tävlingsschemat introducerades Imola under säsongen år 1980 då man undantagsvis valde att ordna Italian Grand Prix där, istället för i Monza där tävlingen i regel ordnas.
Orsaken till att inget Formel 1 GP ordnats i Imola sedan år 2006 är att banan anses vara farlig. Under årens lopp har Imolas svåra och tekniska kurvor med Tamburellokurvan i spetsen orsakat många farosituationer, olyckor samt till och med dödsfall. Några allvarliga olyckor där förare missat tävlingar p.g.a skador är exempelvis trefaldiga världsmästaren Nelson Piquets utkörning år 1987 och tidigare Ferrari föraren Gerhard Bergers kollision år 1989.
Men det tydligaste exemplet på banans lömskhet kommer dock från F1 säsongen år 1994 då den trefaldiga världsmästaren och enligt många världens bästa Formel 1 förare någonsin, Ayrton Senna, omkom i samband med att han förlorade kontrollen över bilen och körde in i en betongvägg. Därtill omkom en annan förare, Roland Ratzenberger, under föregående dags kvalificering.
Som en följd av dessa olyckor genomgick banan många förändringar för att göra den säkrare. Slutligen valde man dock att ta bort Imola från tävlingskalendern efter säsongen år 2006, helt enkelt för att det ansågs vara för riskabelt att köra där. Världsmästaren Sennas fatala olycka orsakade också en större satsning på förarnas säkerhet.
Den här gången år 2020 förväntade man sig som vanligt ett mycket dramatiskt lopp, vilket också utspelade sig, exempelvis fick Red Bull-föraren Max Verstappen avbryta efter att han kört ut som en följd av punktering. Men trots det speciella loppet hade slutligen ingen nu heller någon chans mot Mercedesförarna Lewis Hamilton och Valtteri Bottas, som slutade som etta och tvåa. Renaultföraren Daniel Ricciardo kom i mål som tredje. Därmed fortsatte Mercedes vinstmönster som pågått hela säsongen.
Den 41-åriga Kimi Räikkönen kom slutligen i mål som nionde med sin 26-åriga italienska lagkamrat Antonio Giovinazzi tätt efter som tionde. Det är trots allt ett mycket bra resultat för Räikkönen som började i 18:e startrutan och med sitt resultat tangerade sin bästa placering under denna säsong. Dessa prestationer gjorde att han valdes till “Driver Of The Day” av åskådarna. Eftersom F1 tävlingar inte ordnats på Imolabanan sedan år 2006, var den erfarna Räikkönen också den enda föraren som tidigare tävlat på banan i F1-sammanhang.
Denna Formel 1-säsong har varit minst sagt speciell. Ursprungligen skulle säsongen börja i Australien den 15 mars men på grund av covid-19 pandemin, hölls det en corona paus som skyddsåtgärd. Detta gjorde att man var tvungen att inhibera många deltävlingar och under tiden ordnades istället tävlingar på simulatorer.
Därefter drog säsongen igång den 5 juli och har nu rullat på utan större problem, dock med mycket strikta skyddsåtgärder som publikrestriktioner, social distansering, masktvång och täta testningar av både förare och stallarbetare. Hittills har förarna Sergio Perez och Lance Stroll samt en del stallarbetare testat positivt för covid-19, men alla har återhämtat sig bra.
Då man förbereder sig inför säsongens fjärde sista deltävling i Turkiet, ligger Mercedesförarna i en överlägsen ledning med Mercedesstallet som överlägsen ledare för tävlingen mellan tillverkarna. Det återstår att se huruvida någon kan lyckas mäta sina krafter med Mercedes under de få återstående tävlingarna.
Alex Laitinen
Källor:
https://www.formula1.com/en/latest/article.hamilton-wins-wild-race-in-imola-as-mercedes-clinch-seventh-straight.3B7QIQp1BeTM7SMlKlcoj8.html
https://the-race.com/formula-1/the-winners-and-losers-from-f1s-emilia-romagna-gp-at-imola/
https://visitareimola.it/eng/enzo-e-dino-ferrari-autodrome/racetrack-history/https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Emilia_Romagna_Grand_Prixhttps://en.wikipedia.org/wiki/2020_Formula_One_World_Championship