Den andra mars är det 50 år sedan flygplanet Concordes jungfruflygning.
Concorde var det andra passagerarplanet efter Sovjetunionens Tupolev Tu-144 som kunde flyga över ljudets hastighet. Maxfarten på Concorden var till och med Mach 2 eller två gånger snabbare än ljudet. Det byggdes totalt bara tjugo exemplar av modellen varav sex stycken inte användes som passagerarplan. Projektet att skapa Concorden kostade 1,3 miljarder pund vilket skulle vara nästan 17 miljarder pund i dagens läge.
Sovjetunionen vann loppet att bygga ett supersoniskt plan som fick namnet Tupolev Tu-144. Planet hade sin jungfruflygning på nyårsafton 1968, två månader innan Concorde hade sin den andra mars 1969. Planen är nästan identiska vilket väckte frågor huruvida plankonstruktörerna hade kopierat varandra. Tu-144 var däremot ingen succé och den enda rutt som som den regelbundet flög på var mellan Moskva och Almaty, dåtida huvudstaden för Kazakstan i sydöstra delen av landet. Planets karriär var också kortlivad med endast 55 avklarade tur och retur-flygningar från år 1977 till 1984. Att flyga med Tu-144 var inget nöje, sätena var obekväma och oljudet inne i kabinen var så högt att passagerarna inte kunde tala med varandra. Tu-144 hade dock inte bara negativa sidor utan också ett par fördelar, t.ex. kunde planet flyga snabbare än Concorden och hade flera sittplatser.
25 juli 2000 skedde en tragisk flygolycka. Ett av Air France bolagets Concordeplan som skulle flyga från Charles de Gaulle flygfältet i Paris till New York störtade. En del från ett annat plan som tidigare tog av från flygfältet punkterade bränsletanken och förorsakade en brand på flygplanet. Planet störtade en bit utanför Paris och alla hundra passagerare och nio besättningsmedlemmar dog.
Den sista flygningen för Air France skedde den 27 juni 2003 medan British Airways höll en avskedsturné i oktober samma år. Orsaken var bristen på passagerare både efter olyckan 2000 och attacken på World Trade Center i New York elfte september 2001. Planen hade då rätt länge varit i tjänst och underhållet av planen skulle ha blivit så dyrt. Planet använde otroligt mycket bränsle, om man använder som mätning det amerikanska passenger miles per gallon var Concordens mpg 15,8. Det var dubbelt så mycket som en Boeing 707 och tre gånger så mycket som en Boeing 747, det största passagerarflygplanet vid den tidpunkten. Ett annat problem var prisen för att åka med flygplanet. En biljett kunde kosta flera tusen dollar medan på andra plan som flög samma rutter kunde biljetten bara kosta ungefär hundra dollar.
Andreas Vuorinen
https://www.britannica.com/topic/Air-France-flight-4590
https://edition.cnn.com/style/article/tupolev-tu-144-concordski/index.html
https://www.britannica.com/technology/Concorde
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144#Operational_history
Bilder: Spaceaero2, Lev Polikashin/RIA Novosti archive, Toshihiko Sato/AP Images