Datorerna som läromedel må vara alla ungdomars dröm, tänk så skönt – inget ständigt vässande av bristande pennor eller krampande händer. Men är det faktiskt så bra som vi ungdomar tror att det är? Har datorerna någon inverkan på vår inlärning?
Jag personligen är inte ett speciellt stort fan av att sitta med en dator i klassen och göra anteckningar, ärligt talat skrämmer det mig. Det känns som att alla kan se mina anteckningar när de inte mera ligger platt på bordet, det känns som att mitt personliga utrymme invaderas. Allt som skrivs för hand bearbetas i hjärnan på ett annat sätt än om man skriver på en dator, vilket också påverkar inlärningen. På skärmen kommer ett ”blåljus” som gör att personen som sitter vid datorn koncentrerar sig på datorn och inte på det som eventuellt händer runt omkring.
Att använda datorer, telefoner, pekplattor har visserligen inte bara dåliga sidor. En massa positiva saker kommer genom digitaliseringen; man sparar på papper, all information finns på ett ställe och visst är det lättare att skriva på en dator/telefon/pekplatta och det blir inga riktigt fula anteckningar som man sedan får ångest över då man inte förstår sin egen handstil.
Under min korta tid i gymnasiet har jag dock börjat vänja mig vid tanken att ha en dator på pulpeten istället för papper och penna och ibland är det så mycket smidigare. Men jag hoppas att datorn förblir ett av många bra läromedel men att man också kan prioritera papper och penna framför datorn ibland.
Text: Johanna Terlinden
Bild: Amalie Taht