Photo editing och Orchestra stod det på mitt schema i fjol då jag studerade i USA. Som vanligt gick jag i skolan och hade modersmål, matematik och biologi men mitt på dagen hade jag en timme orkester eller fotografering. Detta tyckte jag fungerade väldigt bra. Man arbetade med för oss vanliga skolämnen och sedan fick man göra något annat under en lektion, något kreativt. Skoldagarna kändes kortare och många elever kunde inte tänka sig att missa en enda skoldag på grund av dessa kreativa ämnen.
Att införa fler kreativa ämnen i finska skolor låter skrämmande och negativt för att vi i Finland är väldigt koncentrerade på det akademiska. I de finska skolorna satsar man bara på att lära sig de teoretiska, obligatoriska ämnena i en snabb och effektiv takt. Allt man tänker på är höga vitsord och bra prestationer, man glömmer bort allt det roliga och kreativa. “Men till vad behöver man roligt och kreativt? Är inte fritiden till för det roliga?” tänker man kanske, och det är helt förståeligt. Men enligt mig borde det finska skolsystemet uppmuntra sina studerande till kreativitet och inte tvärtom.
Konst och andra kreativa ämnen skulle få unga att våga ha sin egen stil och kreativitet
istället för att gå med det som anses coolt och trendigt för tillfället. Konst och kreativitet skulle
kanske få oss tystlåtna och försiktiga finländare att öppna upp mer.
Med fler kreativa ämnen i de finska skolorna skulle en mängd positiva effekter uppkomma. En utav dem handlar endast om motivationen att studera. En kort “paus” med någon form av konst under dagen vore bra. Man skulle få en stund där man inte behöver tänka på att lära sig något nytt, utan i stället får man låta sin kreativitet flöda.
Mer kreativa ämnen till finska skolorna behöver nödvändigtvis inte betyda att skolorna i
Finland borde ändra mycket. Det kunde till exempel bara vara ett större utbud på musikstudier
eller fler modersmålslektioner där man endast koncentrerar sig på kreativ skrivning. Detta är
ett alternativ. Eller så kunde det betyda att alla faktiskt måste välja mera kreativa ämnen och
att nya kreativa ämnen skulle införas i skolorna som t.ex dans och mediekonst.
Det senare exemplet skulle säkerligen leda till att flera personer sökte sig till ett
gymnasium istället för att direkt börja jobba eller välja en annan sorts skola. När man är 15 år
är det inte nödvändigtvis matematik som lockar mest utan kanske det är musik, konst eller något
annat kreativt ämne. Om man hade flera kreativa ämnen i gymnasierna skulle en större
andel av unga personer välja gymnasiet och på så sätt hålla alternativen öppna inför
framtiden.
I skolan jag gick förra året hade man inte möjlighet att studera lika många realämnen om man
valde att studera något kreativt ämne. Alltså är drömmen om ett perfekt gymnasium, med de
samma obligatoriska kurser som förut och med ett tillskott av kreativa ämnen, inte så lätt att
genomföra. Men det är inte heller omöjligt. Vågar vi ta steget mot ett kreativare Finland?
Text: Mathilda Liljestrand