Svartåprojektet
i Karis-Billnäs gymnasium
Svartåprojektet
byggdes
upp kring de frågeställningar Svartån och ådalen
bjuder på ur naturvetenskaplig synvinkel. Det genomfördes av
lärarna i naturvetenskaperna, Kristiina Arhippainen (matematik,
fysik) och Kåre Lundström (biologi, geografi). I praktiken
ordnades i skolan två kurser som kallades biokemi och geofysik.
Med Svartåprojektet var det möjligt att visa för
studerande att de ämneshelheter som i skolan kallas biologi,
geografi, fysik och kemi i själva verket är en enda stor
helhet.
Förutom
ämnessamarbete ansåg vi att det var viktigt att
genomföra de två kurserna så att de praktiska
inlärningssituationerna utanför skolans väggar skulle
vara många och av varierande natur. Besök vid Lojo
vattenreningsverk, exkursioner längs Svartån, där
naturupplevelserna kombinerades med åns historia, flera
gästföreläsare, provtagningar och -mätningar vid
ån samt laborationsarbete är några exempel på
våra arbetsmetoder.
Speciell vikt
fästes vid
aspekter som hade en anknytning till miljöfostran i vår
närmiljö. Ett exempel om detta är de odlingsmetoder som
används inom jordbruket i Svartådalen.
I vår rapport
presenteras projektet i sin helhet, med början från
planeringsstadiet.
Huvuddelen av rapporten
består av beskrivning på de inlärningsmetoder som
användes. En beskrivning på en enkel metod för
mätning av strömningshastigheten i ån ingår i
rapporten. Exkursionerna beskrivs i korthet.
Gästföreläsarnas bakgrund och föreläsningarnas
innehåll presenteras kort. Föreläsarnas
kontaktuppgifter kan också hittas i texten.
Rapporten om projektet
kan
laddas ner som en pdf-fil eller köpas via skolans kansli. För
att ladda ner eller beställa kompendiet klicka på
länken publikationer.
Respons och
frågor om innehållet i rapporten kan skickas via e-posten
till antingen kristiina.arhippainen[at]raseborg.fi eller
kare.lundstrom[at]raseborg.fi
|
|