Naturens rikedomar i München

Projektet Naturens rikedomar har nu för fjärde och sista gången ordnats i Karis-Billnäs gymnasium i samarbete med andra västnyländska gymnasier. Som en tradition har projektdeltagarna alltid åkt på en studieresa då projektåret har börjat närma sig sitt slut, och i år var inget undantag då deltagarna fick åka till München i Tyskland.

Resan började tidigt onsdagen den 18 april då vi alla träffades klockan 4.50 för att med buss ta oss till Vanda flygfält. Bussen var redan då fylld med studerande från både Hankoniemen lukio och Ekenäs Gymnasium.

När vi anlänt till München började vår långa resa genom det enorma flygfältet. Vi tog S-bahn från flygfältet och redan då märktes den stora skillnaden på vädret. De varma tröjorna och rockarna var de första som drogs av eftersom temperaturen redan då hade nått över 20 grader. Vi kände oss alla relativt borttappade i den nya, främmande staden och lyckades redan i början komma ifrån varandra då fem av oss inte hann stiga av tåget vid rätt hållplats.

Vi lämnade vårt bagage på hotellet och kom överens om att träffas vid centralstationen efter att alla hade fått i sig lite mat efter den hektiska resan. Programmet började med ett besök till BMW Welt, ett museum fullsmockat med fina fordon.

Utanför museet låg Olympiaparken, en enorm park som konstruerats i München för sommar-OS 1972. I parken ligger dessutom Olympiastadion, Olympiahallen samt Olympiatornet. Vädret var underbart, och många människor vistades ute i parken, både turister och lokala.

Julia poserar glatt i Olympiapark.

Efter programmet åkte alla tillbaka till hotellet och vi hade fritid. Många tog det som chansen att se sig omkring, shoppa samt äta middag.

På torsdagen hade vi en lite längre sovmorgon eftersom programmet började först klockan 11. Vi hade två museibesök inplanerade, varav det första var en guidad tur i Museum Mensch und Natur, som ligger i Schloß Nymphenburg en bit från centrum. Museet hade också en jordbävningssimulator som vi fick prova. Maskinen simulerar 6 olika jordbävningar från länder runt om i världen; Japan, Kalifornia, Italien, Tjeckien och Chile. Vår guide berättade att en jordbävning har tre olika riktningar. Simulatorn klarar trots det endast av två av dem, vänster till höger samt fram och tillbaka, men det var helt klart tillräckligt för att kännas obehagligt.

Senare på dagen åkte vi till Deutsches Museum, ett stort teknik- och vetenskapsmuseum. Där fick vi också en guidad tur, som handlade om allt från flygplan till ubåtar. Museet var enormt med tiotals olika avdelningar från olika tidsepoker. Guiden berättade skämtsamt att om vi ville se allt skulle vi få vara där i en vecka.

Deutsches Museum var fyllt med flygplansmodeller på högsta våningen

På fredagen hade vi tidig väckning eftersom vi skulle åka till koncentrationslägret i Dachau. Med buss åkte vi iväg från hotellet redan klockan 8.00 eftersom färden dit tog närmare 40 minuter.

“Arbeit macht frei”, eller “Arbete ger frihet”, en fras som användes i varje koncentrationsläger för att motivera fångarna till att jobba

Vi fick en guidad tur genom Dachau som var det första tyska koncentrationslägret. Vår guide berättade att det var ett av de bättre lägren vilket verkligen var svårt att tro efter allt han berättade. På lägret fanns mot slutet närmare 72 000 fångar vilket lät alldeles orimligt.

På eftermiddagen åkte bussen vidare mot bryggeriet Erdinger. Det är Tysklands största ölbryggeri. Vi fick en guidad rundtur genom fabriken och fick se hur ölen tillverkas och förpackas. I slutet av rundturen blev vi bjudna på bryggeriets öl, weißwurst, pretzel och ost i baren. Efter det bar det av mot centrum igen.

Sista kvällen blev vi bjudna på middag i Hofbräuhaus am Platzl , en väldigt känd tysk ölstuga full med skrattande och sjungande människor. En orkester spelade och det var väldigt högljutt och mitt i middagen tågade några personer genom restaurangen utklädda till kungar och drottningar.

På lördagen startade vi 9.00 för att ta S-bahn tillbaka till flygfältet för att åka hem. Resan gick bra och snart satt vi alla på flyget igen för att flyga hem till Finland. Alla var trötta men glada med en lyckad resa bakom oss.