En vecka att minnas

hela gruppen

Hela gruppen tillsammans med Villa Estense i bakgrunden.

9-15 oktober tillbringade 14 KBG-are i norra Italien, i en stad som heter Varese. Våra förväntningar inför resan var stora och vi hoppades på att få nya vänner, se en annan kultur och få en inblick i deras vardagsliv. Självklart höll vi även tummarna för soligt och varmt väder!

Att komma till en ny kultur, bo hos en familj som vi aldrig träffat förut och där familjemedlemmarna knappt kan prata någon engelska kan vara lite nervöst och att få en kulturchock är inte helt omöjligt. Själv hade jag turen på min sida och jag skulle inte ha kunnat få en bättre värdfamilj. Vi kom otroligt bra överens (till och med så bra att mamman frågade mig första dagen om jag vill komma tillbaka på besök till Italien på sommaren) och fastän deras engelska inte var perfekt, förstod vi varandra tillräckligt bra så vi kunde kommunicera.

b

Här började färden upp till toppen av Sacre Monte.

Redan andra dagen åkte vi till Milano, som låg ungefär en timme bort från Varese. Det var något jag tror vi alla hade längtat till. Tyvärr måste jag erkänna att Milano kanske var lite av en besvikelse, inte utseendemässigt för det var otroligt fint men den delen som vi hade längtat mest efter, shoppingen, var inte så lyckad. Visst var Prada- och Louis Vuitton-kvarteret fint, men där fanns inte direkt något i vår prisklass.

Inte bara allt vi såg omkring oss var annorlunda utan också matvanorna. Italien förknippar man speciellt med pasta, pizza och sötsaker. Till frukost fick jag välja mellan kaka, kex eller choklad och cappuccino. Italiensk cappuccio kan rekommenderas för den är hundra gånger bättre än i Finland! Dock har de inte skollunch, utan de tar en matsäck hemifrån. Så nu uppskattar jag skollunchen här hemma så otroligt mycket mera nu! Min familj gjorde husmanskost till middag, dock serverades middagen senare än vad vi är vana vid, först omkring 19-20 på kvällen. Mängden mat var också avsevärt större än vad vi normalt äter. Hungrig gick man inte!

En söndag i Italien betyder definitivt en familjedag. Familjen hade planerat program för oss och min dag bestod av att besöka ett tempel, åka till Schweiz och dessutom shoppa. Mina värdföräldrar kommer ursprungligen från Indien, så de har givetvis en annan religion. De besöker ett tempel varje söndag. Det var ett tempel, som såg ut som ett stort rum. Alla är tvungna att vara barfota och täcka håret med en scarf. Det var inte en plats jag skulle gå till med ett leende på läpparna varje söndag, men jag är glad att jag fick uppleva det, för jag har inte haft möjligheten till något liknade här hemma. I grund och botten handlar projektet mycket om att få uppleva deras vardagsliv och det fick jag!

alperna

Utsikt från Sacre Monte.

Under veckans gång besökte vi olika konstmuseer och gamla villor som är betydelsefulla och kända för Varese. Det var en hel del konst och historia inbakat i vårt besök. Det var intressant och fint, men ibland var det svårt för guiderna att anpassa sig till oss, ibland på grund av att deras engelska inte var så stark. Mitt favoritprogram inom konst och arkitektur var sista dagen då vi gick en pilgrimsfärd upp till Sacre Monte. På vägen upp till toppen fanns det utplacerat 14 stycken kyrkor. Vägen upp var brant och kurvig, men det var definitivt värt mödan när vi äntligen hade nått toppen! Utsikten var helt otrolig. Man såg både Schweiz, Alperna och ut över Varese. Den här dagen hade vi till och med tur med vädret för solen tittade fram en stund och det var den varmaste dagen under hela veckan! Annars måste jag tyvärr säga att vädret resten av veckan mest bestod av regn och blåst.

Jag tycker att resan var väldigt lyckad och mina förväntningar uppfylldes. Om man får möjligheten att åka på ett kort utbyte skall man absolut ta chansen! Jag ser framemot slutet av april då våra italienare kommer på besök till Finland. Resan är ett minne för livet och jag är glad över att jag fick möjligheten att åka.