Uppskattad temadag om studiestress och psykisk ohälsa

Coachen Gustaf Ahlroos undervisade om mental träning.

Mental träning, avslappning, sömn. Årets Må bra-dag vid Karis Billnäs gymnasium gav studerandena redskap att hantera ett problem som blir allt vanligare i skolvärlden: studiestress.

Hur ska du göra för att hitta en sund balans mellan telefonanvändning och sömn? Vilket är egentligen det mest ergonomiska sättet att studera? Och vilka knep kan du ta till för att hantera studiestressen?

Välmående i skolan i allmänhet och stresshantering i synnerhet stod på schemat när Karis-Billnäs gymnasium ordnade Må bra-dag den 9 april 2019. Temadagen arangerades för andra gången och tanken är att den ska bli ett årligen återkommande evenemang också i framtiden.

– I år har vi valt att fokusera på studiestress. Det här är ett svar på att det både i nationella undersökningar och bland våra egna studerande har lyfts fram som ett allt större problem, säger tf. rektor Esbjörn Hägerstedt.

– Studiestressen är något som börjar redan i högstadiet och kulminerar i gymnasiet med studentskrivningarna, för att sedan fortsätta på högskolenivå, fortsätter han.

Skolpsykolog Anna Mladenov bjöd på olika knep för att tackla det här under rubriken ”Studiestress – en livsstil?”.

Nöjd med dagen. Ines Latvala som är studerandekårens styrelseordförande uppskattar att skolan prioriterar elevernas välmående.

Applåderar initiativet

En som ger tummen för temadagen är studerandekårens styrelseordförande Ines Latvala.

– Det är bra att skolan ordnar en sådan dag för oss. Det är på tiden att man börjar prioritera studerandenas välmående när alla signaler, också från vårt håll, visar att vi behöver stöd och förståelse.

Är du själv stressad av studierna?

– Ja. Jag har haft tuffa perioder när mängden arbete har varit överväldigande. Nu har jag en mera chill period, så det är lite lättare. Men det är inte alltid lätt att hinna med allt man ska göra, också på fritiden, säger Latvala.

En lärares berättelse om psykisk ohälsa

Det är givetvis inte bara studerande kan må dåligt. En uppskattad programpunkt under temadagen var musikläraren Peik Holländers anförande ”Starkare nu – om mental ohälsa och depression”. Holländer diagnosticerades med medelsvår depression 2016.

Starkare nu. Musikläraren Peik Holländer delade med sig av sin berättelse om mental ohälsa och depression.

– Det var inte något särskilt som utlöste sjukdomen. Den bara växte fram, berättar Holländer.

För Holländer tog sjukdomen sig i uttryck genom att allt kändes värdelöst. Han kände sig värdelös.

I dag är Holländer är glad över att han sökte hjälp i tid.

– Jag hittade en bra terapeut och mår i dag mycket bättre. Men jag fortfarande går och talar med min terapeut med jämna mellanrum. Det är oerhört viktigt. Jag tror att alla skulle må bra av att göra det någon gång, om så bara för en rutinkontroll.

Med sin berättelse ville han visa en mänsklig sida av lärarkåren. Att de inte bara är lärare, utan också individer.

Viktigt att sitta rätt

Också den fysiska biten av studierna lyftes fram under Må bra-dagen. Fysioterapeut Ida Gustafsson berättade om hur man kan studera på ett ergonomiskt sätt så att kroppen inte tar stryk.

Coachen Gustaf Ahlroos från det lokala företaget Lyfte AB lärde i sin tur studerandena om mental träning och avslappning.

Skolhälsovårdare Marina Nylund och skolkurator Eva Wadenström bjöd in eleverna till en diskussion om telefonanvändning och sömn. Hur de här två faktorerna hänger ihop, och vad man kan göra för att hitta en sund balans.

Även Karis svenska högstadium ordnade en temadag om välmående, en Feel Good-dag, för sjundeklassarna den 9 april. Eleverna fick bland annat testa mediyoga under ledning av instruktör Ia Snabb. De gjorde även mindfullness- och avslappningsövningar, bekantade sig med volontärarbete, lärde sig knep för att höja sitt IQ, lekte med barn på daghemmet Labyrinten och gick på turf hunt-orientering i närmiljön.

TEXT & FOTO: Benjamin Lundin